zondag 24 juni 2012

Kleine meisjes worden groot

Anne,
je hebt nog heel wat voor de boeg,
maak je geen zorgen,
daarvoor is het nog te vroeg,
veel te vroeg.

De wijzers van de klok gaan snel,
dat merk je later wel,
Anne.


Van de pot naar de w.c.
gaat een, twee, huppekee,
Anne.


Je hebt net je bromtol uitgepakt
of je bent alweer een jaar ouder.
Voor ik goeiemorgen zeg,
ben jij op je brommer weg,
Anne.


Anne,
de wereld is niet mooi,
maar jij
kan haar een beetje
mooier kleuren.

Herman van Veen - Anne

Ik heb de laatste tijd al vaak aan dit liedje moeten denken.

De wijzers van de klok gaan snel,

dat merk je later wel,


Je hebt net je bromtol uitgepakt

of je bent alweer een jaar ouder.
Voor ik goeiemorgen zeg,
ben jij op je brommer weg,

Ik weet niet waarom, maar deze regels zijn me altijd bijgebleven. Ik denk dat ik zo een jaar of 12 was als ik liedje leerde kennen. En de laatste maanden spoken ze er meer dan eens rond (samen met het gefloten deuntje) in mijn hoofd.

We hadden dit weekend het verjaardagsfeestje van onze 12-jarige dochter. Alle meisjes (enkel de meisjes natuurlijk, zo oud is ze ook weer niet) van de klas waren uitgenodigd voor een feestje. Rechtstreeks van school naar ons huis om dan samen met die ganse bende giecheltrienen de tent op te zetten. De ganse meute mocht samen in de tent slapen. Gegibber gegarandeerd. Dan een spelletje Kubb. Maar na een tijdje vonden ze zichzelf toch wel te groot voor spelletjes en werden er klassikaal nagels gelakt. Net echt!
De BBQ werd gestart, de broodjes met worst en hamburgers werden verorberd met de nodige ketchup en mayo of wat had u gedacht. De vuurkorf werd aangestoken en de marshmallows werden op stokjes boven het vuur gehouden.

Vervolgens hebben ze (na enige tussenkomsten van onzentwege om de vrede met de buren te bewaren) zichzelf in slaap gekwetterd.




Man, man. op een paar dagen na zit de lagere school van mijn dochter er op.
 
De laatste maanden lijken we zo een beetje met de regelmaat van de klok de ene "mijlpaal" na de andere te nemen.
Gaatjes in de oren (als voor oorbellen that is).
Sinds de paasvakantie mag ze alleen met de fiets naar de muziekschool in 't stad. Met hemelsbrede glimlach stapte ze op haar nieuwe grotemadammenfiets (gekregen voor haar communie weet u wel) en reed ze fier als geeneen de oprit af. Wat meewarig nagekeken door deze grijzende 43-jarige
We hebben secundaire scholen gezocht, info avonden bijgewoond, opendeurdagen bezocht en haar uiteindelijk ingeschreven voor "de grote school". 
Ze heeft een gsm, begot.
Ze skypet met haar vriendinnen op haar Ipod.
Ze plaats BFF-foto's op haar facebook profiel. Ik moest haar met het schaamrood op de vwangen vragen wat in godsnaam een BFF wel was. "Maar papa (rolt met de ogen) weet je dat dan niet? Een BFF is dus blijkbaar een Best Friend Forever die zowat elke dag van naam verandert.
 
Het gaat met de dag sneller en sneller, zodanig dat ik soms de tijd even zou willen halt toe roepen. Kwestie van even naar adem te happen. Of om een aantal zaken in mijn geheugen te prenten uit schrik ze ooit te vergeten. Wat beelden die ik nooit meer kwijt wil en die geen foto ooit zal vangen. Of wat gevoelens op te slaan die woorden ooit zullen beschrijven Ach, ik krijg er hoe langer hoe minder de kans toe. De wijzers van de klok gaan snel, weet je wel.  Voor ik goeiemorgen zeg, ben jij op je fiets weg, weet je wel.



Het kleine meisje voor wie ik onvoorwaardelijk een held was is bijna weg. Slik. Mocht ze dit lezen zou ze met haar ogen rollen en zuchten: "Papaaaaaa, doe ne keer normaal!"

5 opmerkingen:

  1. Woordeloos, Storm...
    Zo mooi.......
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tegenwoordig lijkt het nog sneller te gaan dan vroeger.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zo mooi en trouwens: leuk liedje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De Tijd doet me steeds denken aan Time van Pink Floyd : 'And then you find, 10 years have got behind you ...' Ja, het gaat steeds vluggen, vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik herken het gevoel, al is mijn dochter nog maar 10. Maar ze is de laatste maanden echt al veranderd, duidelijk in een nieuwe fase aanbelang... 't Is wennen, als vader.

    BeantwoordenVerwijderen