maandag 7 november 2011

Kookeet

Aan het feestweekend bleek vorige week maar einde te komen. Op maandag werd er met Kookeet nog een klein stukje aangebreid.


Geen enkele stad telt zoveel sterrenrestaurants als Brugge. Dat is leuk natuurlijk. Zelfs iets om  ietwat fier op te zijn. Maar het is natuurlijk niet zo dat je daar wekelijks van geniet. De deuren van de sterrenrestaurants plat lopen, lijkt me toch wel net iets te kostelijk.

Het zonnetje scheen volop over de Brugse markt. Er was natuurlijk flink wat volk maar gelukkig ook net niet teveel volk. Er heerste een gezellige drukte en een aangenaam sfeertje. Iedereen maakte galant plaats vrij voor iedereen die kwam aanschuiven aan de receptietafels.

  

Via Kookeet wil de stad Brugge de Brugse gastronomie in de kijker stellen. Ok mooi! Maar het is met andere woorden hét moment om tegen democratische prijzen van al dat sterrenlekkers te kunnen proeven.
 

Ik stond, mijn eigen sarcastische zelve zijnde, eerst wat sceptisch tegenover het ganse gedoe. Ik vreesde een beetje een "Komen-eten-de cuisson-is-niet-goed"-toestanden. Maar de vrouw des huizes wist me, zoals zo vaak, te overhalen mee te gaan. En het moet gezegd; ze had gelijk. Overschot van gelijk. Ik was achteraf blij van al het lekkers geproefd te hebben. En mensen, lekker was het. Moet dat nog gezegd?

Wij gingen voor (in willekeurige volgorde)

  • Tête pressée - Pieter Lonneville
       Twee zoute hosties: zoute hostie met anijs-yoghurt en gebakken makreel, zoute hostie   
        met bloempkool en kokkels
  • De Jonkman* - Filip Claeys
       Kippenoester gegrild op de Big Green Egg met linzen en karnemelk
  • De Karmeliet *** - Geert Van Hecke
       Konijnschouder met ganzenlever
  • Aneth* - Paul Hendrickx
       Zeetong a la meunière, kwartelspiegeltje, soepje van aardappel en truffel met broodkrokantjes
  • Restaurant Patrick Devos - Patrick Devos
       Sint-Jacobsvruchten, snijbiet en wokgroenten, gelei van citroengras en gember en een sausje van
       Lait Collection Grenada 44
  • Hertog Jan** - Gert Mangeleer
       Créme van polderaardappel, vanille en geschaafde mignolettekaas
  • The Chocalate Line - Dominique Persoone
       Magic chocolate mushrooms

Dit alles begeleid door een lekkere Gaillac!

En wat was nu het lekkerst? Onze voorkeur ging uit naar de Jonkman en Aneth. alleszins voor herhaling vatbaar.

  

5 opmerkingen:

  1. Zoiets zou ik ook nog wel kunnen smaken. Zou dat in Antwerpen ook georganiseerd worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Paddenstoeltjes in een bosje van chocolade waren oogverblindend mooi, Storm.
    Zelf vond ik het nogal duur...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Blij dat je het leuk en lekker vond. Zou niets voor mij zijn wegens te weinig lusten. Ik ben er verleden week voorbij gelopen op weg naar het frietkot. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er zijn slechter manieren om het weekend door te komen. ;-) Jammie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Zap: ik hop het voor jullie want het was echt plezant en lekker!
    @ Lies: ze waren niet alleen mooi maar ook heel lekker!
    @ Mich: volgende keer toch wel eens komen proeven, er zaten heel lekkere dingen tussen!
    @ Nana: zeg dat wel!

    BeantwoordenVerwijderen