maandag 13 juni 2011

De buit van de dag

Het was dus Vaderdag gisteren. Naast de leuke picknick als verrassing waren ook een aantal cadeautjes mijn deel. De komende weken ben ik weer voorzien van de nodige lectuur voor op de trein. Een boek vind ik altijd een fantastisch cadeau. Daar kan je bij mij steeds mee scoren. Herman Koch wou ik reeds lang eens lezen, wegens de massa's positieve reacties (ondermeer hier Patricia dacht ik) en die mens was bijzonder grappig in De Laatste Show een paar maanden geleden (idem met Ronald Giphart en die boeken zijn steeds meegevallen). Kader Abdolah is een mooie mens. Zowel uiterlijk (voor zover ik daar als man kan over oordelen, dus dames wees zo vrij me tegen te spreken of te beamen). Maar ook gewoon een mooie mens. Heel erudiet. Heel wijs. Hij heeft een geweldig accent. Dus daar kijk ik enorm naar uit. Ook het onderwerp van de islam, maar dan door kritische en gematigde bril spreekt me wel aan (ik moet ook dringend eens De Weg naar Mekka lezen van Jan Leyers, de serie was alvast goed, maar dat zal dan voor deze zomer zijn). Bij Michel Houellebecq weet ik niet goed wat te verwachten, dat is hier de grote onbekende in het rijte.


Niet alleen kreeg ik het nodige leesvoer maar ook muntjes of bloksnoepjes. Waarom bloksnoepjes? Toen ik als kind met mijn bebonne kind naar de apotheker ging, kreeg ik telkens een snoepje. Zoals je nu nog steeds een "vleesje" krijgt bij de meeste slagers of een koekje bij de bakker (met kleine kinderen that is). Wel dat snoepje bij de apotheker werd een "vitessepilleken" genoemd. Je zou er sneller van gaan lopen. Het staat natuurlijk buiten kuif dat dat ook effectief werkte.

Blijkbaar is dat verhaal van die "pillekes" blijven hangen. Ik heb steeds een potje met muntje of bollekes op mij bureau staan. Kinderen worden en worden kritischer, dus kwam de logische vraag waarom er op papa' bureau snoepjes mogen staan. Aangezien ik toen aan het studeren was, kwam het woord "bloksnoepjes" automatisch uit mijn mond gerold.

U kan wel denken dat elke keer als er hier ten huize Storm huiswerk dient gemaakt te worden er hier twee gangsters aan mijn bureau achter een "blokpilleken" staan te schooien!

2 opmerkingen:

  1. Laat ze maar schooien,
    als ze 't dan rooien.
    Het brein van Konijn,
    doet beroep, op wat dacht je... een bloksnoep...
    Het schoolwerkplan van Protteman,
    lukt met wat goodwill en een vitessepil.
    En jij Storm...,
    blijf maar een boekenworm.
    Chèvrefeuille...
    krijgt nu vast enkele lachbuie(n)...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schitterend Lies! Dit is dichten zonder je gat op te lichten!

    BeantwoordenVerwijderen