vrijdag 20 mei 2011

Instant Flashback

Zondagavond na de kazakkendraaiers. De begingeneriek van Terug naar Oosterdonk. Het geluid van een ouderwets klokje. En plots was ik 30 jaar terug in de tijd, en stond ik als klein gastje in de woonkamer van  mijn grootouders die ook zo'n ouderwets klokje hadden. Tijdens hzt middagdutje na het eten werd het altijd heel stil in huis. Het enige wat je kon horen was dat klokje. En als kind zat je de tikjes te tellen tot het moment dat je met Bebonne naar buiten kon voor de wandeling. Wel zondagavond lag ik terug in die groene zetel in de "schoone plaatse".

Instant flashback of hoe sommige dingen je plots jaren terug in de tijd gooien. In een seconde ben je terug die kleine jongen met kapotte knie,.... met geur, geluid en alles. Ook over mijn oma had ik onlangs zo'n flashback toen op de radio de naam Alice Nahon viel.


Alice Nahon... en ik hoorde mijn oma onmiddellijk " ...tis goed in het eigen hart te kijken s' avonds voor het slapengaan....." voordragen. Ik weet niet meer waarom maar grootmoeder kende dat gedicht, dat ze als kind op de nonnenschool geleerd had, nog helemaal van buiten.

Ach zo'n dingen krullen toch steeds een gelukzalige glimlach om mijn mond.

Hier de volledige versie van Avondliedeke van de wat tragische Alice Nahon (Antwerpen, 16 augustus 1896 - aldaar, 21 mei 1933)

AVONDLIEDEKE III

't Is goed in 't eigen hert te kijken
Nog even vóór het slapen gaan,
Of ik van dageraad tot avond
Geen enkel hert heb zeer gedaan

Of ik geen ogen heb doen schreien,
Geen weemoed op een wezen lei;
Of ik aan liefdeloze mensen
Een woordeke van liefde zei.

En vind ik in het huis mijns herten,
Dat ik één droefenis genas,
Dat ik mijn armen heb gewonden
Rondom één hoofd, dat eenzaam was...;

Dan voel ik op mijn jonge lippen,
Die goedheid lijk een avondzoen...
't Is goed in 't eigen hert te kijken
En zó z'n ogen toe te doen.

4 opmerkingen:

  1. mooi ... het doet mij ook aan iemand denken ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toch gek hoe één enkel geluid of beeld (of zelfs geur) je terug kan brengen naar iets en je ook bijna voelt hoe het was.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zijn toch vaak momenten om te koesteren!

    BeantwoordenVerwijderen